Kampala

9 augustus 2017 - Jinja, Oeganda

Vanochtend vroeg vertrokken richting de drukke grote hoofdstad Kampala waar we na een grote file het hotel hebben gevonden. Vrijwel gelijk zijn we op tocht gegaan naar het mengo paleis waar we een beetje stammen en 20e eeuwse geschiedenis hebben geleerd van een tourgids.
Ook hebben we de martel kamers gezien naast het paleis van de oud dictator Idi Amin. Best heftig met allerlei krassen van vingernagels en muurtekeningen van gevangenen.
Deze gevangenen werden met honderden in kleine cellen gepropt en gevangen gehouden doordat de grond buiten de cellen vol stond met water dat onder stroom stond.
Daarna zijn we naar de Gaddafi moskee gegaan die gebouwd is door de oud dictator van Libië (die hier als een held beschouwd wordt, omdat hij veel geld in Uganda heeft gestoken). Daar hebben we een rondleiding gekregen.
Eerst zijn we de honderd meter hoge minaret opgeklommen waarna we een mooi uitzicht hadden over de stad. Je kon vanaf de toren goed zien dat de moskee het middelpunt van de stad is vanwaaruit verschillende grote wegen naar diverse heuvels lopen. Niet alleen de moslims hebben een eigen heuvel (waar de moskee op staat) maar er is ook een heuvel van de katholieken, de anglicanen, de educatie, business en de overheid.
Na de minaret zijn wel de moskee binnen gegaan waar de toergids ons uitleg gaf over het gebed.